Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

torsdag 4 februari 2010

Corpus Pineale Operation

Jag har fått kontakt med en annan tjej som oxå har opererat sin cysta på samma sätt som jag gjort-vilken känsla att kunna få höra hur hon upplevde det för vi är få som fått problem med denna cysta fast den är så vanlig-40% av hela Sveriges befolkning har en sådan. Men,som sagt, ytterst få får problem.

Här är hennes historia-dock avindentifierad för att skydda hennes integritet.

Så dum som jag var läste jag även själv mitt svar på datortomografin jag först fick göra. Trodde jag skulle dö när det stod att jag hade en cysta i hjärnan! Eftersom jag jobbar där jag jobbar dessutom.. Men läkarna kom in och försökte lugna mig, det var ju "bara" ett bifynd. En MR stod på tur samma dag och i och med det så fick jag en ansvarig neurokirurg som ansågs duktig på just cystor.

Efter Magnetkameraundersökn såg man då att cystan var ca 2cm och hade septeringar, alltså flera olika skikt. Som jag antar att din också hade. Ett av de "skikten" formade typ en näsa på cystan som blockerade en liqvorkanal i akvedukten. Som i sin tur gjorde att trycket höjdes i huvudet pga flödesstoppet. Det förklarade min huvudvärk de senaste åren. Helt sjukt..
Man ville operera och jag fick en tid ca 1 mån senare. Men yrseln tilltog och jag blev sämre så operationen blev av efter 2 veckor.
De gick in precis som på dig, genom pannan med ett endoskop och drog liksom sönder cystan.
Efter 6 mån gjorde jag en kontroll MR, som då visade en sammanfallen cysta. Samt att mina ventriklar i hjärnan var betydligt mindre, vilket var bra. Neurokirurgen berättade då också att om jag inte tagit bort cystan så hade det inte gått bra..

Under ett år ungefär var jag huvudvärksfri, men nu har det tilltagit igen och jag gjorde en MR i december. Som då visade att den fyllt på sig, men att ventriklarna är oförändrade och därför vill han inte operera. Det är inget akut.
Men som du också beskrev, man vet ju att man har den där j-kla cystan i skallen och det känns som om man bara går o väntar på att den ska fylla på sig ännu mer!

Saken blev heller inte bättre av att i julas när jag jobbade hade sån hemsk yrsel, så en av neurokirurgerna på annan avdelning än där jag jobbar kom in o tittade på mig. Vi gick igenom mina röntgenbilder och han sa att man nog måste operera bort cystan med öppen kirurgi. Alltså att man då öppnar upp bakhuvudet och delar på hjärnhalvorna och i sin tur avlägsnar hela cystan. Så är den borta för alltid. Till det hör att den operationen är inte helt riskfri om man säger.. Min största skräck att behöva göra något sådant! Då jag ser vad som kan hända efter en sån op här på jobbet.

Känns helt fantastiskt ska du veta att du gjort detta också, att man inte är ensam. Det är ändå något som förändrat ens liv.
JAg och min sambo vill också ha barn, men vill ju inte försöka när man inte vet hur det ska gå.. För jag intalar mig att om jag måste operera mig igen så kommer det inte gå lika bra.. har värsta nojan för det där..

TAck för att jag fick skriva av mig:) så skönt bara att få det ur sig! Det är ju inte varje dag man hittar någon som gått igenom samma konstiga grej:)

Och för mig är det lika skönt att finna mer fakta och fler personer som har "det är ju bara en cysta"-personer!

Inga kommentarer: