Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 3 februari 2010

Corpus Pineale funderingar

Jag måste medge att jag inte tänker så mkt längre på min cysta.
Jag måste oxå medge att jag funderar på om jag blev opererad i onödan då det ser ut som det gör i min skalle (enligt min hjärnkirurg när vi hade vår uppföljning ett år senare så medgav han oxå att min hjärna "var mycket individuell".)
Jag tror att när jag svimmade så var det pga blodsockerfall,pga av kollaps då jag slitit ont med att starta företag,ensam med galne Gustaf,tjejerna och gravid..idag fattar jag faktiskt inte själv hur jag tänkte; typ inte alls:-)och när hemlige mannen dök upp till sin ledighet-då tog kroppen ut sin rätt..men,man kan alltid spekulera men fortfarande tror jag att cystan är mer en "mental" sjukdom än medicinsk.Med mental menar jag att veta att man har en klump i hjärnan som kan växa och den sitter elakt till dvs svår att nå..man opererar dessa ytterst sällan för som ni vet så växer cellmembranet ihop-cystan återtar sin form.Det man gör är att lägga shunt eller ny kanal för hjärnvätskan.Denna vetskap skapar ett enormt mentalt trauma för hur ska man förhålla sig till detta?Att ha en klump i hjärnan som kan börja trycka på kanalen när som helst?Jag trodde att när detta skulle börjadå skulle jag dö omedelbart..nu vet jag att cystan är inget akuttillstånd då den sakta,sakta pressar ut sig och blir större.
Kanske jag har fel nu i mitt åtagande men de som jag fått kontakt med nu som oxå har cystan är perfektionister,många järn i elden,ett jäkla tempo i livet,kontroll personer förmodligen.
Enligt schakra medicinen så står just corpus pinelae för det som har med vår intution att göra och jag iallafall, har levt,konstruerat med hjärnan istället för med hjärtat och oj,vad tokigt det blivit när man går emot sin "gutfeeling".
Detta tror jag är den bästa lärdomen för mig med cystan att lyssna mer inåt och släppa den förbannade kontrollen för man kan inte kontrollera allt som händer..Börja lev istället-enklare sagt än gjort.
Jag vet att det finns människor som dött av cystan men,det är ytterst ovanligt och man har fruktansvärda symptom,huvudvärk då kanalen med hjärnvätska pressas på..
Jag hade aldrig tillstymmelse till huvudvärk..

De neurokirurger jag hade kontakt med i Umeå då "min kirurg" var borta sade att de aldrig ens skulle ge sig på att op denna cysta för den sitter vanskligt till men sa oxå att varje kirurg har sin egen åsikt..kanske jag blev op i onödan, vad vet jag..men, den mentala resan ahr varit nödvändig även om jag led fruktansvärt förra året och det var en jävla käftsmäll att att bli opererad när man är gravid och sedan har ett litet pyre att ta hand om och rapporter om att cystan växer..Henns spädbarnstid var ett töcken av oro och inre stress..

3 kommentarer:

Elin sa...

Hej! Jag blir alldeles knäsvag när jag läser om din cysta. För jag har gjort samma sak. Opererat bort min pineale-cysta för 2 år sen. Den tryckte på "kanalen" o jag hade lidit av huvudvärk i flera, flera år. Så skönt att att höra nån annans ord om exakt det jag brukar berätta :) Lite som terapi faktiskt. Min cysta punkterades men har nu vuxit till sig något..
Vad för slags ingrepp gjorde du? Är så nyfiken, känns så skönt att det finns någon som gått igenom samma sak.

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Hej elin!
Min resa går att läsa under etiketten Corpus Pineale cysta.
Du är den första jag träffat på som op sin cysta.Vart gjorde du din op?
Jag op i Umeå.
Man gick in via pannan och punkterade cystan-den är nu lika stor igen men jag ha rabsolut inga symptom så jag misstänker att op kanske ej var så nödvändigt men då jag var gravid med xtra vätska i kroppen så togs beslutet. Skriv gärna din historia till mig,försöker samla alla erfarenheter om denna cysta då informationen är så knapp..
Min mail: zzat2005@gmail.com

Thomas Tvivlaren sa...

Söta knoddar! :)

Hoppas det löser sig på bästa sätt med tanke på allt du varit med om. Min mamma fick en hjärntumör för en massa år sedan men den var elakartad så allt gick dessvärre (och kanske dessbättre) mycket fort. Har därför åtminstone lite inblick i vad du säkert går och gått igenom.

Sköt om dig!