Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 6 januari 2010

I det förflutna

Befinner mig mitt i Sverige och fryser..det är minus 25 och jag bor i det hus som jag och dåvarande maken köpte och renoverade..märkligt men ibland tror jag minsann att det är viktigt att återkomma till de platser som man,iallafall jag, idealiserar efter ett tag..Vad jag hade glömt var den bitande kylan, den dåliga isoleringen, hur utsatt man är när saker och ting går sönder..men, oxå vilka fina vänner jag hade och har, charmen med att alla känner alla, man håller koll både i positiv och negativ anda men det är ändå övervägande positivt.
Resan gick bra, SJ höll nästan tiden och allt funkade till belåtenhet. Gillar verkligen FlyNiki, trevliga och serviceminded,nya flygplan, direktflyg till Wien och till rimliga priser..
Exet och tjejerna hämtade upp mig och vi for vidare till det ställe som exet skulle tillbringa de dagar när jag är här. Jag har ju inte kört bil på 7 månader men det gick galant även om bilen var gammal och bakhjulsdriven. Väl hos tjejerna så mös vi lite innan vi kröp ner och sov. Jag och lillfisen somnade i samma säng och vaknade upp 13h senare..man sover gott i ett gammalt trähus..
Dag 2 skulle jag ta bilen till affären och inhandla lite specerier..vi värmde upp bilen, hoppade in..allt gick bra tills ca 1,5 km från huset..då tvärdog bileländet..och där satt vi kylan,lite villrådiga...inget ex att få tag i men efter hjälp från fd svärmodern fick jag tag på numret till ägaren av bilen (dessutom granne till exet) så han kom och bärgade hem oss..Fick låna hans jobb bil så ny vända till affären. Vår lilla byaffär är den mysigaste och det var roligt att träffa personalen igen..På kvällen var vi inbjudna på middag hos E som hyr mitt hus..lite svårt att gå 6 km fram och tillbaka i kylan men nu så har hon den gulligaste svågern som ställde upp som taxi..Tack till G&A.God mat, trevligt sällskap, U var oxå där och det var en öppenhjärtlig middag..ärliga samtal som ger så otroligt mycket. Jag är lyckligt lottad att få ta del av era liv-det hjälper mig i min resa. Efter några timmar med efterrätten som en bilring runt midjan så kom min "taxi". Syster till E kommer med välling idag till lilla byn då jag inte hade möjlighet att fixa det..tack till dig, L som får släpa med dig 90 Liter välling:-)
Måste oxå säga att E gjort om mitt lilla place till en lya med hög mysfaktor..men, jag insåg oxå att där hör jag inte hemma heller längre..Desto fler dagar jag är här så inser jag att jag blivit kultiverad av Wien och mitt liv som jag lever där..skrämmande men oxå skönt att få insikten.
För morgondagen håller jag tummarna att vädergudarna ej är så stränga (prognoserna pendlar mellan -27 och och värsta läget, -39 och då är det hälsofarligt för både bilar och människor att vara ute) Om det "bara" är minus 25-minus 28 då kommer jag få en dag med G i stora staden som jag verkligen ser framemot att få veta hur livet har varit det senare delen av 2009. G är en pionjär inom det hon gjort och kanske en dag kan jag berätta om denna styrka (idioti tycker många) men hon har valt sin egen väg och trotsar vetenskapen..en mycket fascinerande kvinna i många stycken.

Jag myser,fryser och snart är jag på väg HEM!!

1 kommentar:

En häxa på Vift sa...

man måste få avslut så du har absolut rätt, ibland måste man återvända för att kunna gå vidare.