Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

fredag 2 januari 2009

2009

Vad kommer detta år innehålla?Ett oskrivet blad som jag hoppas ej blir alltför betungande..

När jag sakta summerar de senaste åren så har det varit minst en större omtumlande omdaning och jag hoppas så att 2009 blir året utan större förändring eller kris..dock så ligger MRT-undersökningen som ett litet moln över mina axlar nu i vår men jag hoppas så att den stannat av helt i sin tillväxt.



Kort summering:



2003:

Avslutade min kaptenskurs inom Flygvapnet och åkte på FN(NATO)mission till Kabul, Afghanistan i 6,5 mån. Innebar en enorm personlig utveckling på många plan och konstant att vara beredd på det värsta dag efter dag..

Defintiv skilsmässa från flickornas pappa (vi hade provat att lappa ihop det men klarade det inte)



2004:



Bytte ämnesområde inom Flygvapnet, pluggade Akutsjukvård 10p och avslutade med några veckors tjänstgöring på SÖS, Stockholm akuten..Mkt intressant. Påbörjade en ny relation baserad i Stockholm.

Blev rekryterad till Högkvarteret i Stockholm med inriktning Informations Operationer. Detta på en nivå klart högre än där jag med tidigare erfarenheter befunnit mig. Belv oxå antagen till Royal Military College i Kanada som första svensk och skulle påbörja mina studier på distans.



2005:



Flyttade till Stockholm, pluggade mot Kanada (ledarskap och psykologi)och erhöll högsta betyg-så stolt, pluggade dessutom på chefsprogrammet inom Info Ops, påbörjade uppgiften om att bygga upp ett nytt förband inom Försvarsmakten-otroligt spännande och roligt. For en del utomlands, bl a tillbaka till Afghanistan igen i några veckor, Skottland och Tyskland. Träffade mina tjejer varannan helg ca och levde i en mkt destruktiv relation som slutade med akut utflytt.

2005 fick jag oxå beskedet att F4 (mitt hemmaförband skulle läggas ner)och många av oss skulle få sparken-ngt helt oväntat inom Försvarsmakten där man trodde att man var "säker" men icke..Tappade fotfästet för ett tag innan jag fick nytt förband, S1 i Enköping dit jag kom på hösten 2005. Då blev jag oxå tvungen att ta ett större beslut i livet, insåg att mitt liv var ett stort race och att flickorna ej mådde bra av allt hattande. Dessutom så försökte exet och jag än en gång lappa ihop vår relation men det gick bara inte. Vi var som två personer från olika galaxer och hur gärna vi ville så gick det inte. I samma veva sökte jag civila jobb på hemmaplan och fick gå på två intervjuer som chef för avd på vårt lokala sjukhus men det kändes ej bra+att jag ej blev erbjuden dem. Bestämde mig då för att att ej gå på fler ev. intervjuer och fortsätta på S1 (där jag verkligen trivdes) och försöka ordna så gott jag kunde för tjejerna.Men, ödet ville annorlunda-fick ett telefonsamtal från en hälsocentral att de ville jag skulle komma på intervju och jag tyckte det lät så roligt och annorlunda från sjukhuset så jag sa; ok då:-)

Blev intervjuad av både chefskollegor och sedan av personalen och jag kände på en gång att här kan jag trivas och när de erbjöd mig jobbet så sade jag JA.

Dock, så var det en sista övning kvar inom Försvarsmakten som jag verkligen ville göra, VIKING 05 så detta var ok med HC, bestämdes att jag skulle börja där i januari 2006.



Under VIKING 05 så sprang jag på hemlige mannen och resten är kärlekshistorian med stort K.



2006:

Tog tjänstledigt i 6 månader från S1 för att prova på annat jobb-kände ganska snart att jag ville stanna som chef för HC-det var otroligt utmanande och roligt.

Hemlige mannen friade och jag sade ja, så i juli 2006 blev vi man och fru på en liten ö i Storsjön.

Bara några veckor senare så var sonen ett litet embryo och vi väntade vårt första barn.

Hade precis köpt mitt lilla ruckel som krävde en hel del renovering (och som fortfarande ej är klart)..efter att ha lagt in en hel del pengar i det projektet så drabbades jag av problem med rören under vasken i köket..Rörmokaren hade klippkort hos mig men hittade ej felet förräns det började lukta rejält..jag tog dit försäkringsbolaget och då fann de en vattenskada ala STOR..de ringde mig på jobbet och sade;du kan ej bo hemma idag..rören hade gått sönder i betongplattan så de var tvungna att bila upp betongplattan i hall, kök och vardagsrum..såga av väggen dit fukten tagits sig och jag fick flytta ut till en provosorisk lägenhet..suck..

Glömmer aldrig när jag ringde en vän G, den eftermiddagen och undrade om jag och tjejerna kunde få sova där i några dagar pga skadan..och hur komiskt det var när jag väl kom dit med två marsvin och mina tjejer..dråpligt men jobbigt..Det tog ca 2 månader innan jag kunde flytta hem igen...lagom till julen blev det och som hantverkaren sade; ja du, nu blir det julstädning..precis, allt mitt bohag stod i vardagsrummets mitt så det blev till att kavla upp armarna och ställa tillbax alla möbler och packa upp allt..hemlige mannen var kvar i sitt land då jag var trött och less..kul jul, kan man säga..



2007:



Sonen föds i april och är ett intensivt barn. Har vakenhetstimmar upp till 7h i stöten och sov aldrig mer än 30 min under dagen och hackade upp nätterna totalt..
Jag åkte mellan Wien och hemorten.

Sommaren var vi i södra Sverige och därefter 3 veckor i Wien och fick uppleva en av de värre värmeböljorna, 45 grader varmt på dagarna och helt vindstilla..vi låg som strandade valar i lägenheten och bara flämtade..så mkt för att visa tjejerna runt i Wien..Jo hamnade dessutom på sjukhus pga solsting-hög feber och kräkningar..som hon sade; jag är inte gjord för värme-jag är jämtlänning:-)

2007 tänds oxå tanken på eget företag som jag kan grejja med i Wien så mkt planering genomförs under senhösten..

Phunkycool föddes..

2008

Otroligt rolig och stressande tid. Jag och min vän J åker till Danmark för inköpsresa och är på CIFF-mässa..superroligt och hela framtiden låg som ett oskrivet kort..

Vi öppnar i slutet på mars och jag får en flygande start med företaget. Upptäcker oxå att Livia planterat sig i min mage och slås av illamående..fortfarande ensam då maken jobbar i Wien.

I maj så svimmar jag på stan och resten står att läsa i bloggen när jag fick reda på att jag behövde genomgå en hjärnop i Umeå..

Sommaren blev för rehab och väntan på Livia..

Som sagt, nu ligger 2009 framför oss och det vi vet just nu är att MRT skall göras under våren, vi ska utvärdera hur det går för tjejerna att jag provbor här i Wien och hemlige mannen ska jobba 70% under våren..förhoppningsvis en del lugn (så lugnt det kan vara med två tätisar som just nu kräver båda föräldrarnas uppmärksamhet).

Detta är min livskrönika för de senaste 5 åren och åren innan dess var precis lika hektiska;-)
Studier på universitet, småbarn, husrenovering, kurser mm..

Spännande är att det att sätta vad som hänt på pränt för det är ju som sagt en hel del-kallat LIVET!!

Inga kommentarer: