Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

torsdag 1 december 2011

Fel igen

jag hade fått fel datum av AMS-handläggaren..det fanns dessutom ingen kurs som skulle hjälpa mig framåt på den nivå jag befinner mig. Kursen de kunde erbjuda var fortfarande att lära sig ljuda bokstäver (första kursen de skickade mig på var för analfabeter). De var ärliga och sa att eftersom jag inte uppbär några pengar från AMS kommer jag inte få stöd till någon tyskakurs:-( De skickar bara runt mig nu och de är kända för att vara "r**hål" enligt personerna på utbildningsstället. De satte dock ihop ett förslag om businesstyska dvs 55h inriktat på det jobbområde jag skulle kunna tänka mig att arbeta inom..kostnad: 15000 Sv kronor ( som de vill få AMS att betala) sicher not!Jag var ganska uppgiven men då jag gick vilse, vilse och vilse i 12 distriktet där utbildningsföretaget låg hann jag tänka på alternativa planer..och nu är jag full med idéer hur jag ska lära mig tyska och kunna få träffa vuxna människor och bygga nätverk. Efter min Sverigeresa i januari tänker jag ta fart. Problemet är som vanligt dock med mig att jag är splittrad pga. studier och mina älskade barn i Sverige som jag vill träffa så mycket jag kan..om jag får ett jobb innebär det att jag inte kan styra min tid och ärligt, när jag gick runt och funderade tror jag att jag har det ganska bra just nu även om det är socialt isolerat. Målet efter resan är alltså: en social dag i veckan och jag har hittat ett intressant ställe för att kunna få prata tyska i en internationell miljö. Nu får jag hoppas att de ser vilka resurser jag sitter på;-)

Inga kommentarer: