Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 24 november 2010

Davids kamp mot Goliat

Idag träffade jag en mkt intressant doktor (inte medicinsk). Vi resonerade om mitt arbete och jag tar med mig det han sade. En del kan liknas vid Davids kamp mot Goliat. Jag vill inte utveckla mera i bloggen.
Jag fann oxå stöd i en text i Kyrkoherdens tankar som beskrev så bra det som jag upptäckt men som jag inte kunnat sätta fingret på och där gruppen är väldigt sluten för andra utan deras bakgrund.

Människor som strävar efter att vara goda, kan vara så angelägna att de slår över till att bli onda. Jag tror det är likadant med människor, grupper, föreningar eller organisationer som strävar efter den perfekta människan och den perfekta moralen. De strävar efter något som inte finns och som är omöjligt att uppnå. Risken är uppenbar att den höga moralen plötsligt vänds till omoral.
I stället för att erkänna fel, så täcks de över. Konflikter sopas under mattan. Att förneka eller skylla på någon annan blir så småningom vardagsmat. I stället för öppenhet så blir det ett slutet sammanhang. Till slut riskerar man att använda all energi för att "skydda" sig mot sin egen moral och sina egna krav.

http://kyrkoherdenstankar.blogspot.com/

Imorgon redovsining för en personalgrupp.
Sushi och bio på kvällen med en vän-Cornelis blir filmen.

Inga kommentarer: