Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 10 augusti 2011

Samtal med mina yngsta

Mamma; varför leker ni inte på ert rum? Bygga ihop tågbanan, lego eller med Little People?
Sonen; mamma, leker gör man på dagis med mina kompisar. Jag vill sitta i soffan och se film.
Dottern; jag VILL INTE leka.

Nehepp-vad gör man då? Jag är ingen lekmamma och kommer aldrig bli. Dock är jag en rutinerad förälder och känner igen konversationen från mina äldre barn. Jag hade lite mer energi då men inte för hela dagar, veckor i sträck. Någon timme orkar jag men att roa dem från kl 06.30 till 19.30-nope, det fixar jag inte. De har varit på utflykt varje dag utom i måndags då det regnade men vad är det för verklighet? Jag intalar mig själv att vi övar på konsten att ha tråkigt och någonstans i deras små huvuden kommer kreativiteten ta fart. Sonen har visat de senaste dagarna att han kan gå upp i lek då han glömmer omvärlden. Dottern är fortfarande "klein" som hon säger och springer mest runt och irriterar;-)

Inga kommentarer: