Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 24 augusti 2011

Ettan hem

Just nu sitter Ettan på planet till Östersund. Det har varit en orolig dag för mamman ( men dottern är cool). Vi åkte ut i god tid till flygplatsen imorse ( efter en fruktansvärt svettig natt-temperaturen var 30 igår vid 22 och den vind som var kändes som en hårfön). Vi tog en fika ihop innan hon gick till gate. Jag åkte hem och tänkte följa henne på www.arlanda.se . Hon var planerad att landa 13.20 men plötsligt börjades tiden flyttas fram, flyttas fram och flyttas fram. Jag började bli i upplösningstillstånd då jag undrade vart flygplanet tagit vägen..då kom det upp ett medd att de landat i Köpenhamn?!Bad maken ringa flygbolaget och höra efter..de sade bara att planet skulle landa 15. Vid 15 flyttade de fram ankomsttid igen ( då hade jag letat på alla nyhetssajter för att se om något var rapporterat). Dottern hade ej telefonen på och så där fick jag ingen info.Vi insåg (jag och ex-maken) att dottern skulle förmodligen missa sin anslutning kl 15.45-vilket hon gjorde. Jag fick boka ny biljett och smsa dottern bokningsnumret-känner ni igen det?;-)
15.15 landade planet och dottern ringde- cool unge som sa; vi fick landa Köpenhamn då en medpassagerare blev sjuk..jag berättar mer sedan då jag fortfarande är i planet (omtanke visade det sig). Hon ringde igen och berättade att en kvinna fått ett epilepsiliknande anfall och besättningen tog beslut om att landa Köpenhamn. Dottern som satt längst bak fick denna kvinna som ressällskap efter hennes anfall dvs. på sin stolsrad. Dock fick hon inga fler anfall, pratade ingen svenska men som dottern sa; alla stirrade ut henne-kändes otrevligt för hennes skull. Resten av resan gick bra trots turbulens. Jag är otroligt stolt över hennes prestation idag-andra gången hon flyger själv och råkar ut för en icke-planerad mellanlandning-hon löste situationen med bravur och var ej stressad (tänk om jag hade lite av hennes styrka).
Nu väntar jag på samtal från Östersund.
PS! Jag hittade denna sida http://www.flightradar24.com/ där man kan följa en hel del trafik över jordklotet..var tvungen att spana in bla JFK, New York. Hela Europa ser ut som ett gytter av flygplan. Långt tillbaka i försvaret var min uppgift som officer att bevaka luftrummet men det slutade jag med 2002-kändes som lite deja vu.
Alla flygplan kan dock ej ses, bla det plan som dottern åkte med dig idag från Wien då de ej har den sändare som krävs.Jag tror minsann en ny hobby har fötts hos mig..kanske tom bli spotter?!

1 kommentar:

Anonym sa...

Starkt jobbat, förstar att du är stolt!