Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

torsdag 11 augusti 2011

Frustration och otålighet

Idag var det dags för AMS igen. Vilket skämt-den som tog emot hade inte ens bemödat sig om att kolla vad som gäller för övergång mellan länderna inom EU. Hon fick gå iväg och återkom och ändrade vad hon just sagt ( att vi var tvungna att åka till AMT 35 och skriva på blanketter att jag verkligen var i Österrike-döhh, jag hade med mig mina papper från svenska skatteverket att jag är avregistrerad). Jag har en idé om ett företag och när hon fick nys om det skickade hon ner mig till en kollega. Det hon kunde hjälpa mig med att skaffa ett jobb var att jag skulle registrera mitt CV i deras databas. Sorry lady-min erfarenhet är att det fungerar inte så i verkliga världen. Kanske jag har för höga förväntningar men jag trodde de hade lite omvärldsbevakning och koll på de större företagen i Wien. Hursom-jag inser att jag får söka upp potentiella arbetsgivare själv:-) Starta företag? Om vi tycker Sverige har krav då är Österrike en isolerad ö av regler och krav på bevis av utbildning dvs diplom. Jag kan säga att den inriktning jag har tänkt mig har jag ca 10 års erfarenhet av men inte på papper. Suck! Hon tyckte dock det var en bra idé och skrev upp mig på en 2,5 h workshop-döhh, jag kan inte tyska vilket jag gjorde klart för henne..Det var en del konstiga krav som om det var ok att regga en firma (dvs på mig som person) i den lägenhet jag bor. Kan säga att företaget kommer inte arbetas med i lägenheten (förutom kolla mail). Men-så är reglerna. Dock har grannen nedanför oss en mottagning då det är nog det minsta problemet. Försäkring- har är jag medförsäkrad med min man. Arbetslös hemmafru är bättre än att försöka försörja sig själv. Jag skulle kunna fortsätta och jag är mkt imponerad av C i Graz- hur orkade du?! De sätter som krav att man ska vara självförsörjande för år..då brast det för mig.jag önskar veta hur man reggar, vart man betalar skatten och när kan jag starta..jag gör det endast för mitt ego och behöver inte försörjningen..min make var inte glad på mig för jag bröt mot alla kulturella reglar på en minut;-) Otålig svensk Mia och Österrike-byråkrati;MEGAKROCK!

Natten var urusel- 03.30 vaknade fyran och trean var ombud..efter en timme lyckades vi få henne att stanna på sitt rum och inse att det är NATT. Då var det som förgjort att somna om..lyckades dock och vaknade med värsta huvudvärken..
På fm är de små på utflykt, ettan vilar och mamma ska plugga.

Inga kommentarer: