Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

tisdag 16 mars 2010

MRT gjord

Har mått fantatiskt bra nu i några dagar,kännt mig stark&hoppfull.
Idag gjorde jag så då MRT och inga xtra bilder behövde de ta-det tolkar jag som positivt:-)
Idag är det 1 år och 9 månader sedan operationen.

Har lite yrsel och huvudvärk som kommer och går men det är förmodligen stressrelaterat.
Resultatet kommer komma till min läkare på HC och sedan till mig.

Idag har jag mött en VO-chef och lagt upp tidsplanen för när jag ska analysera deras område.
Jag inser att mitt arbete kommer skrapa på ytan men tror att jag kommer få fram bra mtrl för reflektioner och fortsatt förbättringsåtgärder.Det handlar ju om lika vård oavsett kön eller vård anpassat efter det kön man är för det kan se olika ut vilket behov vissa sjukdomar har beroende på man eller kvinna.

För att ni ska förstå så tar jag ett ex; ljumskbråck.
Det har visat sig att män inte behöver opereras direkt när detta uppstår utan man kan vänta tills de får smärta. En kvinna däremot kan drabbas av inklämmning dvs vävnadsdöd om man inte opererar på en gång. Många gånger har man dessutom fått operera om kvinnorna då kvinnor tydligen inte ser lika ut på insidan som män och man opererat efter manlig anatomi. Intressant tycker jag.
Mitt arbete handlar inte om att fälla utan att öppna ögonen så att organistationen kan bli bättre på dessa frågor och anpassa behandling efter patienten som de har framför sig-sparar lidande för den drabbade.

1 kommentar:

Anna-Stina sa...

Det låter positivt med hur du mår i samband med röntgen! Lycka till med resultatet! :-)