Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

lördag 24 maj 2008

Corpus Pineale Cysta

Hej!

Detta inlägg skrivs från sjukhuset..Mitt liv har förändrats i en handvändning och fokus just nu ligger att försöka förstå vad Corpus Pineale Cysta är för något..

Jag svimmade på stan i onsdags utan förvarning och blev körd till akuten i ambulans. Man befarade att det kunde vara ett pågående missfall så jag blev skjutsad till gyn där man undersökte livmodern och äggstockar och kikade på bebisen. Den mådde bra och var så stor som den ska vara för tiden, ca 7 cm.

Jag var mycket yr och hade problem att sitta upp, att stå-svårt att fokusera blicken, blev alldeles kall svettig att sitta upp..Man befarade då en propp i hjärnan (har förhöjd risk för proppar)så man lade in mig för natten och dagen efter (torsdag) så skulle jag på magnetröntgen..På em kom läkaren från medicin och berättade att man hittat en cysta, som är "ganska stor" dvs 1,7 cm som växer i akvedukten mellan ventriklarna och pga storlek så bev man tvungen att skicka bilderna till Umeå för konsultation..

Ehh?Jag fattade ingenting..Corpus vad då?

Jag har nu surfat reda på information och dessa cystor är vanliga som "bifynd" vid röntgen av huvudet dvs att många människor har dem utan att de påverkar en och det är i princip "ofarligt" men då min är "ganska stor" (igen, i förhållande till vad?)så vill de avvakta tom måndag för att Umeå ska ta ett beslut om op alt låta den vara och ha mig under kontroll om det är så att den fortsätter växa..den har förmodligen suttit där i många år och det är svårt att sia om den börjat växa nu och ge mig problem eller om jag slog i huvudet när jag svimmade och därför har svårt med balans och yrsel..dessutom så är jag gravid så jag undviker själv op om så är möjligt..

Det hela känns mkt overkligt-fullt frisk-svimma-cysta i hjärnan..Livet är en överraskning.

Om någon har någon info eller känner någon med denna cysta så skriv gärna en kommentar.

Var rädda om er!

3 kommentarer:

Johanna sa...

Hej.. Lider så med dig o din familj.. Detta var det som min svägerska hade... :-( Var GLAD att dom upptäckte den så att de kan operera!! På henne gjorde man ingen undersökning, utan de bara avfärdade hennes huvudvärk som migrän, tonårshormoner, använd glasögonen mer mm mm.(hon var 17 år). Hon åkte in till vc, blev medvetslös där, sen försökte dom förtvivlat att hitta felet, men det var för sent, trycket i hjärnan ökades på hela tiden pga att tumören (ofarlig sådan som jag tror satt på samma ställe som din..) täppte till kanalen för ryggmärgsvätska.. De försökte operera in shunt för att minska trycket i hjärnan, men det hjälpte inte, den var 1x1,5 cm o trycket o svullnaden i hjärnan täppte till slut igen artärerna så att hjärnan inte längre hade nån cirkulation. Hon förklarades hjärndöd o de stängde av respiratorn ca ett dygn efter att hon åkte in till vc. Tänker så mkt på dig o hoppas att de opererar o att allt blir bra... Nu vet jag ju inte exakt var din sitter o så, men enligt hennes obduktion var hennes operabel OM de hade undersökt henne tidigare o hittat den.. :-(
Läste att läkarna ville göra en kanal runt cystan, det låter som en bra metod!
Gråter när jag skriver detta, även om vi inte "känner" varandra IRL, så känns du som en vän ändå o jag hoppas så på det bästa för dig, din familj o din bebis... Skickar massor av kramar från Påarp!
/Johanna, jojoa75

Micke sa...

Datanörd som jag är har jag faktiskt aldrig använt en blogg. Så hoppas min kommentar hamnar på rätt ställe :). Att programmera stora telecomsystem är en baggis, så det vore väl själve den om jag inte skulle lyckas få fram ett meddelande på rätt sätt.

Tråkigt att du ligger på sjukan. Det kunde vara värre, du kunde ju ha hamnat på hispan istället ;)

Vad är en liten cysta mot min starka soldatkusin? Du kommer att fixa det här bra, det är jag övertygad om.
Krya på dig!
/Micke

Anonym sa...

hej! jag är 37 år och har också en cysta i hjärnan,var hos läkaren igår och fick svaret att jag ska operera bort den, så nu står jag på väntelistan. Om ca 2 månader är det dags sa dr. Har inte så ont i huvudet men jag har en grym yrsel ibland. Min är inte så stor ca 8 mm, men ändå, bara tanken att ha något som inte ska vara där gör mig trött. Jag orkar knappt jobba för att jag är trött hela tiden, går hem tidigare nästan varje dag. Men 2 månader går fort och jag hoppas att jag blir mitt normala jag snart igen.