Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

onsdag 8 juni 2011

Stockholm T&R

Har haft så roligt och många minnen skapades.
Tåget var i tid till Arlanda-kryss i taket. Dock hade jag en medresenär som var uppgiven. Han hade bokat en biljett med ett tåg som skulle gå 8.32. Stod på perrongen och inget tåg anlände. Visade sig att datasystemet inte uppfattat att det var röd dag den 6 juni utan bokat honom som att det var en vanlig måndag.. 50 nya medpassagerare steg på:-) Vi hade en trevlig pratstund-bl a var hans bror pappa till en liten tjej i just Wien. Samtalet cirklade runt Österrike..vilket sammanträffande..för honom var det många pusselbitar som fogades samman.
Till Arlanda och möta upp Kanada-resenären. Han var i fin form, dock utan pin till sitt visa så han insåg att det kunde innebära problem i Sverige att få ut pengar i bankomaten..min käre make skickade ett sms där han skrev att det var inget problem utan pinkod, bara att använda passet som leg. Jag skickade tillbaka; kan du då förklara hur vi får in passet i bankomaten utan att förstöra det?;-)
Vi tog Arlanda Express till hotellet vi skulle bo på. Snabbt klädbyte för resenären-rena sommarvärmen. Till Gamla staden och ystra firare av nationaldagen. Vi åt en "svensk" middag vid Mynttorget, gick upp till slottet, lyssnade på körer och tittade på alla de som klätt upp sig i folkdäkter. Jisses, vad stolt jag är att vara svensk!19.30 ramlade ögonen ihop på resenären och vi gjorde tidig kväll.

Dag 2 startade 8.00 med frukost och sedan promenad mot Djurgården. Sommarvarmt och leende människor. Tänk vad solen gör oss gott. Vi bestämde oss för att åka båt och gjorde en tur som kallades Stockholm under broarna. Fantastiskt! 2 h skulle vi åka men efter 1,30 var vi framme..på ett annat ställe än där vi klev på. Jag har uruselt lokalsinne och vi ville tillbaka till Nybrokajen..resenären är man och ville inte fråga och jag är svensk och ville inte skämmas..envisa gick vi framåt, hamnade på Skeppsholmen, dividerande i vilken riktning vi skulle gå och tog beslut; framåt.
Vi kom då tillbaka och simsalabim så förstod vi att turen tog TVÅ timmar. 1,30 på vattnet och 30 min för att finna vägen tillbaka till påstigningsplatsen:-)

Sedan bklev det lunch, fika ,fika och fika innan det var dags att skiljas åt. Resenären for till Uppsala då det inte fanns ett ledigt hotellrum att uppbringa i Sthlm..vi fattade inte varför..men, då jag lyssnat på radion på tåget insåg jag att det satt 52.000 och kollade fotbollsmatchen mellan Sverige -Finland på Råsunda:-)

Min tågresa hem..SJ,SJ,SJ gamle vän..jag blir GALEN..7 minuter innan tåget skulle lämna perrong 17b kom det tydligen ett medd om att man bytt spår till nr 8..jag hörde inte men börja ana oråd när alla på perrongen försvann..kollade och såg då spårbytet..igenom hela centralen i bästa rusningstrafik, hjärtat i halsen, arg som ett bi för jag orkade verkligen inte med att missa tåget..Hann med..piuhh..men säg den lycka som varade..blixten hade slagit ned i spåret, signalfel mm..vi kröp fram och kom en timme sent till ösd. Dessutom var det en bonusresa med en stressad 2-barnsmamma till en 5-åring och en knappt 3-åring. Mamman var hysterisk och ungarna sockerchockade..från kl 16 till 22.10.

Lite fler SJ-historier:
Läste en insändare i DN på morgonen om ett resenär som satt sig på tåget efter spårbyte. Avgångstiden passerades och passagerarna började se sig undrande omkring..Varför åkte inte tåget? En passagerare tar modet och kliver ur tåget..ser då att loket lämnat med några vagnar men deras vagn stod kvar..Mycket förundrad!!


Idag kör en sommarkurs igång och jag är laddad!!

Just det-sjukhuset har STOR brist på blod och gick ned och kollade om jag kunde bistå och om mina resultat kommit. De hade de inte men hon kunde se mitt blodvärde-för lågt. För att få ge blod ska man ha 125g/l som kvinna-jag hade 124g/l:-) Fick järntabletter!

Inga kommentarer: