Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

tisdag 15 april 2008

Mitt mellan två födelsedagar!

Jag mår ruskigt dåligt måste jag medge och fokus ligger på att klara vardagen. Denna vecka har jag stöd av hemlige mannen och jag önskar att jag kunde skriva att vi har det super och härligt men tyvärr så smittar mitt dåliga humör av sig på oss alla..jag längtar tills dessa första omvälvande veckor är över och graviditeten går in i sin nästa fas.

Igår firade vi en en stolt 8-åring. Den 14 april för 8 år sedan kom hon till världen i ruskig fart, 40 minuter från att jag var 4 cm tills 10 cm och krystvärkarna som lät henne möta världen.Svart, långt mörkt hår hade hon (till skillnad från stora systern som hade enstaka rödlätta fjun).Att bestämma hennes namn var inte en enkel sak och i minnesboken blev det två överkryssade namn tills det var avgjort att hon var en J:-)
Gårdagen var iallfall hennes bästaste dag vilket innebar att hon blev hämtad på sin skola av farmor och tillbringade sedan dagen med henne i staden, samma restaurang som alla gånger förut, samma besök i de affärer som hon älskar att gå i, bl a affären Magi&Mystik. Min 8-åring har en stark tro på de magiska krafterna och har totem som skyddar henne. Dessutom har hon en droppe vargblod i sig (tack till hennes käre pappa)som gjorde att hon, när hon var mindre kände ett behov att yla till månen när det var fullmåne:-)J berättade med fast övertygelse att hon hade detta i sig men blev förstås ej förstådd av sina icke-troende vänner men då J är en kavat tjej så bryr hon sig inte om det längre utan HON vet vem hon är:-)Jag hämtar styrka ur hennes självkänsla för hon är och jag hoppas att hon kommer få fortsätta vara den hon ÄR resten av sitt liv!

Imorgon så fyller då sonen 1 år..förra året satt vi och väntade på övertid (planerad till den 11/4) och hoppades så att han ej skulle födas på stora systers dag..och han väntade tills den 16/4.
Hemlige maken hade varit hos mig i ca 2 veckor och var mkt nervös att han skulle misa det hela då han inte kunde vara ledig hur länge som helst från jobbet (nackdelen med pendlandet).
Vi hade åkt in på falskt alarm den 11/4 (ok, jag erkänner, jag trodde att han skulle komma på utsatt dag för tjejerna kom på BF) men icke..Hemlige mannen var dessutom orolig om han skulle behöva assistera i bilen (vi bor ca 5 mil från sjukhuset)då jag har supersnabba förlossningar så han tvingade mig att köpa 100 par handskar och packade vår BB-väska med militärisk precision för alla eventualiteter. Men,men..vi hade besök hos BM på morgonen den 16/4 och hon kollade läget, jag var mjuk, utplånad och hinnan buktade lite så hon gjorde en hinnsvepning (detta hade vi provat veckan förut men utan effekt). Vi gick iväg till ett kafé, less och redo för att köra hem igen. Då kommer en kär vän till mig in på kafét och vi börjar prata-tur visar det sig vara då jag får min första värk vid 11.15:-)Jag tror inte det är sant utan vi fortsätter prata men de kommer tätare och tätare och hon ser på mig att ngt är på G. Jag får ursäkta mig, säger till hemlige mannen att vi bör promenera upp till BB-men, våra saker då?Ja, de ligger i bilen i P-huset som vi kommer passera på vägen och där får de stanna. Jag har nu täta värkar och på vägen till BB (ca 10 min gångavstånd i vanliga fall) avverkar vi med pauser för genom andning..12.05 blir vi inskrivna på BB. De vill att vi ska köra en remsa för att se om det är "äkta"värkar-jag protesterar hejvilt, håller på att förgås, kan inte ligga ner. 12.30 kommer BM för undersökning och ropar ut i hallen-förbered förlossningsrum-bebis på väg. Jag är öppen 8 cm.
In till förlossningssalen och värkarna kommer om och om igen, jag som skulle ha all bedövning fick ingen-det hinns ej med. 13.10 är jag helt öppen men kan ej krysta då det finns en envis kant kvar och jag börjar bli trött..de kopplar dropp kl 13.50 ch 14.06 är vår son äntligen här. Imorgon firar vi hans dag men inskrivning av hans och tjejernas nya syskon. Ödets ironi!Men, en bakelse ska det bli på fiket där allt sattes igång förra året!

April är en fantastisk månad för att få bebis!

Nu ska jag njuta av lite solsken och jag hoppas att snöslasket försvinner en gång för alla denna vår!

Inga kommentarer: