Stjärnfamilj

Stjärnfamilj

måndag 4 oktober 2010

Besöket

Vi hade det trevligt igår med familjen.
Barnen hittade varandra efter en stund och riktigt roligt hade de på byns lekplats.
Vi avslutade på en heuriger och där gjorde vi en hastig sorti då klockan var 18.30 och barnen våra spårade ur.

Jag insåg dock att mitt jobb har tagit över mitt privata jag och kanske hade jag inte fingerspitzgefühl i konversationen om Österrike, barnomsorg och hur kvinnan skall kunna arbeta-men, det får jag stå för;-)
Glömmer ofta att de jag möter ej har mitt perspektiv (och då utgår jag inte från att mitt är det rätta) och kanske jag tar i för mkt..hemlige mannen fick ursäkta mig en gång eller två (lixom jag honom;-))Men-trevligt var det!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstar dig, jag tar ocksa i fran tarna ibland i fragan om barnomsorg (att man tex inte är en dalig mor om barnet börjar pa dagis innan 3 ars alder) och folk fattar inte riktigt. Alla mina kompisar stannar hemma 2 ar minst med sina barn och tycker nog jag är lite konstig när jag säger " vad gör man hemmavid i tva ar??" Leka med barnet är deras svar. Härligt.

Anonym sa...

Måste såklart tilläga (nu när jag är hemma och har Å :) att såklart inte alla är så här och att mina vänner inte är konservativa egentligen. Det är, som du säger, helt enkelt annorlunda här i Österrike. Det är andra perspektiv helt enkelt.

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Konservativa finns överallt men samhället i Österrike bygger mycket på att mamman ska vara hemma. Dagis endast öppet till kl 13,ett flertal mammamor jag mött ser ned på andra mammor som vill försörja sig själva. Om det blir skilsmässa så får mannen betala många procent av sin inkomst. Min make har förlorat två kollegor i självmord då de fått betala enligt lag och deras liv blir sedan på existensminimum.Som "jämställdhetsminister" så sliter båda könen illa med nuvarande syn på föräldraskap och äktenskap i detta land. Jag fick en bok om Xenophobia där man beskriver både österrikare och svenskar-det ska bli spännande att läsa. Tack för dina kommentarer!

Anonym sa...

Later verkligen spännande, ser fram emot att höra dina asikter om det :) Jag stör mig ocksa extremt pa att samhället motverkar genom att inte ha tillräckligt med dagis samt att manga dagis tex har stängt pa klämdagar. Och jag är ända förvanad att mina jämngamla vänner gar i samma spar och är hemma sa länge och inte sätter sina ungar pa dagis. Min kusin däremot, uppvuxen pa landsbygden är precis tvärtom, tillbaka pa jobbet och sonen pa dagen from 1,5 ars alder. Sa det finns bade och. Skulle kunna prata pa om detta i evigheter..

5 Vikingar är fler än 1 Joddlare sa...

Jobbar vid datorn;-)
Bra exempel-det jag önskar är att individer ska kunna få göra det de önskar men att samhället ska göra det möjligt. Österrike gör det ej möjligt idag. Vård av sjukt barn-10 dagar per år..jag som har 4 barn vet att de är mer sjuka än 10 dagar per år..hur ska man lösa det?Jo, mamma hemma;-)Pappor tar inte ut föräldraledighet i detta land. Min man var unik som var "hemma" i 3 månader och sedan jobbade 75% i några månader. Du får dålig kompensation lönemässigt..en vän till mig som har hög lön fick gå ner till 4500:-/mån. Nu tror jag man har ändrat det och dessutom har man gjort dagis gratis i Wien-det föds för få barn så kanske det håller på att ske en större förändring. De kvinnor som vill/kan vara hemma ska kunna vara det men de som vill jobba ska ha möjlighet att göra det och med stöd från samhället.
Roligt detta;-)